Töökeskkonnaspetsialisti teenus – süsteemne lahendus tööohutuse ja töötervishoiu korraldamiseks
Võtame korraks ausalt – tööohutus ei ole just kõige seksikam teema. Keegi ei alusta oma päeva mõttega: “Täna ma panen kõik ohutusjuhendid ritta ja naudin seda täiega!”
Aga – tööohutus on nagu turvavöö autos. Kui kõik on hästi, ei pane keegi seda tähele. Aga kui midagi juhtub, siis tahaks, et kõik oleks tehtud täpselt ja õigesti. Vastasel juhul võib see lõppeda mitte ainult trahvi, vaid ka päris musta päevaga.
Siin tulebki mängu töökeskkonnaspetsialist. Mitte lihtsalt dokumentide koostaja, vaid see inimene, kes teab, millal peab töötaja kandma kiivrit, millal vajab kuulmiskaitset ja millal tuleks tööpäev ära lõpetada, et keegi haiglasse ei satuks.
Igas ettevõttes, kus töötab vähemalt üks töölepinguline töötaja, peab olema määratud töökeskkonnaspetsialist. See ei ole lihtsalt soovitus – see on seadusest tulenev kohustus. Töökeskkonnaspetsialist tagab, et ettevõtte töötervishoiu ja tööohutuse süsteem vastab seaduses sätestatud nõuetele ning aitab ennetada tööõnnetusi ja kutsehaigusi.
Kui ettevõtte siseselt puuduvad vastavad teadmised või ressurss, siis on ratsionaalne lahendus tellida töökeskkonnaspetsialisti teenus usaldusväärselt teenusepakkujalt.

Mis on töökeskkonnaspetsialisti roll?
Töökeskkonnaspetsialist on isik, kes korraldab ja jälgib töötervishoiu- ja tööohutusalast tegevust ettevõttes. Ta on tööandja volitatud esindaja selles valdkonnas ning vastutab nii dokumentatsiooni korrashoiu kui ka praktiliste tegevuste eest.
Töökeskkonnaspetsialist võib olla:
- ettevõttesisene töötaja, kellele on määratud need ülesanded;
- tööandja ise, kui ta on ainus töölepinguline töötaja;
- või väline teenuseosutaja, kellel on vastav pädevus ja kogemus.
Tööandja peab Tööinspektsioonile esitama töökeskkonnaspetsialisti nime, ametikoha ja kontaktandmed kümne päeva jooksul alates määramisest.
Teenuse sisu ja ulatus
- Töötervishoiu ja tööohutuse süsteemi loomine ning arendamine.
- Riskianalüüside läbiviimine ja regulaarne uuendamine.
- Tööohutusalaste juhendamiste ja väljaõpete korraldamine.
- Esmaabi süsteemi loomine ja esmaabiandjate määramine Tervisekontrollide korraldamine ja dokumenteerimine.
- Ohutusjuhendite koostamine ja ajakohastamine.
- Töökeskkonna parameetrite mõõtmiste korraldamine.
- Tööõnnetuste ja kutsehaigestumiste menetlemine.
- Ettevõtte esindamine Tööinspektsioonis.
Paindlik teenusemudel
Meie töökeskkonnaspetsialisti teenus on kättesaadav mitmel moel:
- Püsilepinguna, kus oleme Teie ettevõtte registreeritud töökeskkonnaspetsialist.
- Projektipõhiselt, kui on vaja näiteks üksikut riskianalüüsi, juhendite koostamist või tööinspektori ettekirjutuse täitmist.
Iga ettevõte on erinev – seetõttu kujundame teenuse sisu ja mahu vastavalt konkreetsele töö iseloomule, ohtudele ning töökohtade arvule.
Miks valida meid partneriks?
Meie spetsialistid tegutsevad igapäevaselt töötervishoiu ja tööohutuse valdkonnas – see tähendab, et me ei õpi koos Teiega, vaid pakume juba valmis lahendusi.
Omame kogemust nii tootmisettevõtetes, logistikas, hariduses kui ka teenindussektoris. Oleme kursis uusimate seadusmuudatustega ning hoiame dokumentatsiooni alati ajakohasena.
Vähendame Teie halduskoormust ja aitame maandada õiguslikke riske.
Töökeskkond ei ole valikuline – see on strateegiline vajadus
Töökeskkond mõjutab otseselt ettevõtte töötajate tervist, töövõimet ja töö tulemuslikkust. Hästi korraldatud tööohutus ei ole lihtsalt “midagi, millega peab tegelema”, vaid on osa ettevõtte toimimise alustalast. Usaldage töökeskkonna korraldamine meie spetsialistide hoolde ning keskenduge oma põhitegevusele – meie tegeleme ülejäänuga.
Kas iga ettevõte peab määrama töökeskkonnaspetsialisti?
Jah. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse kohaselt peab igas ettevõttes, kus töötab vähemalt üks töölepinguline töötaja, olema määratud töökeskkonnaspetsialist. Erand kehtib üksikettevõtjatele, kes on ise oma ettevõtte ainus töötaja. Spetsialisti roll on tagada, et töötervishoiu ja tööohutuse nõuded oleksid täidetud ning ohtlikke olukordi ennetataks.
Kes võib olla töökeskkonnaspetsialist?
Töökeskkonnaspetsialistiks võib olla ettevõttesisene töötaja, tööandja ise või väline teenusepakkuja. Oluline on, et spetsialistil oleksid vajalikud teadmised ja oskused, et täita seadusest tulenevaid ülesandeid. Samuti tuleb spetsialisti andmed kümne päeva jooksul edastada Tööinspektsioonile.
Milline on töökeskkonnaspetsialisti roll igapäevatöös?
Tema ülesandeks on korraldada riskianalüüside läbiviimine, juhendamiste süsteem, tervisekontrollid, ohutusjuhendid ja dokumentatsioon. Spetsialist jälgib töötervishoiu ja tööohutuse nõuete täitmist ning aitab tööandjal ennetada tööõnnetusi ja kutsehaigusi.
Miks kasutada välist teenusepakkujat?
Väline spetsialist on sageli kuluefektiivsem lahendus, eriti väikestes ja keskmise suurusega ettevõtetes, kus puudub võimalus luua eraldi ametikohta. Teenusepakkujal on igapäevane kogemus valdkonnas, teadmised seadusemuudatustest ja valmisolek reageerida kiiresti muutuvatele oludele.
Kuidas teenus välja näeb praktikas?
Meie teenusepakkuja määratakse ettevõtte ametlikuks töökeskkonnaspetsialistiks, registreeritakse Tööinspektsioonis ja hakkab täitma kõiki vajalikke tööohutuse ülesandeid. Kokkuleppel võib teenus sisaldada ka täiendkoolitusi, dokumentatsiooni uuendust või erakorralist sisekontrolli.
Kas spetsialist osaleb ka tööinspektori külastusel?
Jah. Meie spetsialist esindab tööandjat vajadusel tööinspektori visiitidel, selgitab dokumentatsiooni ja aitab ettekirjutusi täita. See vähendab oluliselt tööandja ajakulu ja riske.
Kui tihti riskianalüüsi tuleb uuendada?
Riskianalüüsi tuleb ajakohastada, kui ettevõttes toimuvad muudatused (nt seadmete vahetus, töökorralduse muutus) või kui ilmneb uus ohutegur. Soovitame ülevaatust teha vähemalt iga 2–3 aasta tagant.
Millised dokumendid peavad igas ettevõttes olemas olema?
Igas ettevõttes peab olema riskianalüüs, ohutusjuhendid tööprotsesside ja -vahendite kohta, töötajate juhendamiste register, tervisekontrollide dokumentatsioon, tegevuskavad ja tööõnnetuste registreerimine.
Kas teenus sobib ka projektipõhiselt?
Jah. Pakume nii püsilepingul põhinevat teenust kui ka projektipõhiseid lahendusi – näiteks ühe konkreetse juhendi või riskianalüüsi koostamist, sisekontrolli läbiviimist või Tööinspektsiooni ettekirjutuse täitmist.
Kuidas kujuneb teenuse hind?
Teenuse hind kujuneb töömahu ja ettevõtte vajaduste põhjal. Väikesele kontoriettevõttele on hind kordades väiksem kui suurele tootmisüksusele. Pakume selgeid ja läbipaistvaid hinnapõhimõtteid – lepingut ei alusta me enne, kui oleme ühiselt kokkuleppe saavutanud.
Alustada võid ka nõustamisest või kui tahad mitu küsimust enne alustamist põrgatada, võta meiega ühendust.